Psykisk ohälsa ökar i skolorna

svdNio av tio skolkuratorer uppger i en ny undersökning att resurserna för deras arbete stadigt minskar. Samtidigt upplever en klar majoritet att den psykiska ohälsan bland eleverna ökar. En orsak är konflikter i sociala medier.

Det är bara några veckor sedan bildkränkningar via sociala medier ledde till upplopp bland gymnasieelever i Göteborg. Via ett konto på Instagram hade skolungdomar då uppmanats att skicka bilder och hänga ut flickor som ”horor och slampor”.

Händelsen beskrevs som unik och fick stor uppmärksamhet men en ny undersökning visar att det finns en omfattande vardagsproblematik i skolorna. Det är Novus som på uppdrag av Akademikerförbundet SSR har ställt frågor till drygt 400 kuratorer om deras arbetssituation och 60 procent uppger att sociala medier bidrar till en ökad arbetsbelastning.

–De konflikter som uppstår är ofta genererade på nätet och det blir lätt många inblandade, säger Annika Bjugger, kurator på Eriksdalsskolan i Stockholm.

Läs mer på SVD