Nattvandringar i Stureby läsåret 2012/2013

Det är tryggt för våra ungdomar att veta att vi vuxna finns ute på kvällar/helger och det är mycket bra om det är vuxna som barnen känner igen. Nattvandringarna har hållit på flera år och har stort stöd bland skolans föräldrar och upplevs som viktiga.

Att nattvandra är trevligt! Vi får kontakt med ungdomarna i området, får se vad som händer i omgivningarna och vi lär känna andra föräldrar lite bättre!

Ju fler barn vi känner och ju fler vuxna barnen känner, desto tryggare blir omgivningen! Vi hoppas att du ställer upp!

När vandrar vi?

Varje klass i 4an-9an vandrar minst en fredag och lördag per läsår.  Vi börjar kl 22:30. Hur länge vi vandrar beror på hur kvällen utvecklar sig. Verkar det lugnt, kan vi avsluta framåt 00.30. Vid storhelger som Valborg, skolbalen och skolavslutning bör man dock räkna med att avsluta vandringen senare. Vi i föräldravandringsgruppen har gjort ett schema med vandringsdatum för klasserna. Föräldraforumsrepresentanterna har ryggsäcksansvaret i år.

Här kan ni se vilka helger er klass har ansvar för Nattvandringen:

Vandrarschemat ht 2012/vt 2013

Vad gör vi som nattvandrare?

Vi är ute för att SYNAS – visa att vi bryr oss om! Vi är föräldrar och ska agera som sådana. Vi är inte är några poliser. Om det inträffar bråk, inbrott eller skadegörelse sak vi kontakta polisen. Följ gärna påverkade ungdomar hem till sina föräldrar, finns de inte hemma kontaka polisen.

Var vandrar vi?

Vi rör oss mellan Sturebyskolan – Stamparken – Enskede sportstuga – Shellmacken – tunnelbanestationerna Stureby och Svedmyra. Karta med vandringsförslag finns i ryggsäcken.

Vad gör en ryggsäcksansvarig?

Du tar emot ryggsäcken från föregående klass. På vandringskvällen går du till lokalen kl. 22:30 och låser upp, (nyckel finns i ett snöre i stora facket i ryggsäcken). Du ska också se till att ryggsäcken lämnas vidare till nästa ansvarig.

Det är inte ditt ansvar att själv organisera klassens vandring, det är KLASSENS ANSVAR . Ett tips är att ni redan på föräldramötet beslutar om hur ni ska lägga upp det. Starta en ringkedja som påminnelse om er vandring? Be läraren påminna i veckobrev ett par veckor innan?

Uppdelningen har gjorts på följande sätt: Klassen delas i två halvor, den första halvan vandrar fredag och den andra halvan lördag.  (Vid några tillfällen vandrar man endast ett pass, se vandringslistan)

Om du på förhand vet att du inte kan på utsatt datum, – skaffa en ersättare i klassen och informera den ryggsäcksansvarige i vandringen innan så att ryggsäcken kan överlämnas till Er vandring i tid !!

Hur går det till?

Klockan 22:30 öppnar den ryggsäcksansvarige lokalen på Brättnevägen 8, ingång från gatan, för oss vandrare. (Ett stort tack till Br Backs Måleri som låter oss låna deras lokal för detta goda ändamål).I lokalen hämtar vi ut jackor/västar och där finns också en ryggsäck med nyckel, vandringspärm, telefonnummer, skolkatalog mm att ta med ut på vandringen.

Efter vandringen skriver vi några rader i loggboken, om hur kvällen har varit och vilka som vandrade. Efter avslutad vandring lämnas ryggsäcken till nästa ryggsäcksansvarig enligt lista.

Föräldravandringsgruppens medlemmar;

Johan Gagner 0708-588405