Varje år i maj arrangerar klasserna i årskurs 2 en folkfest med cykeln i centrum!

Ett arrangemang som syftar till att öka trafiksäkerheten runt skolan, informera om cykelsäkerhet och bidra till att barnen i de arrangerade klasserna (2:or) får in pengar till sina klassresor.

Föräldraforums styrelse bjuder in till uppstartsträff och informationsmöte i början av vårterminen men sen är det arrangerande klasser i åk 2 som ansvarar för själva eventet.

Någon veckan innan cykeldagen så brukar skolan ha teamet ”Bilfria veckor” där vårdnadshavare uppmanas att lämna bilen hemma och ta sig till skolan på annat sätt.

En cykeldag brukar innehålla:

Cykelförsäljning

Sälj din gamla cykel eller fynda en ny. Även sparkcykel, trehjuling, inlines och cykeltillbehör. Provisionsförsäljning 20%. Inlämning mellan kl. 10–11, hämta osålda prylar mellan 15:00-15.30. Det går bra att skänka cykel & tillbehör med, lämna in samma tid, ingen föranmälan.

Cykelfärdighet

Spännande banor som testar balans och uthållighet. Cykla och inspireras av Lastcyklar!

Cykelverkstad

Grattis utbildning och säkerhetskontroll av barnens cyklar av Bonne Mecanique.

Cykelskola

Chans att lära sig trafikregler, vägmärken och vilka faror som lurar runt kröken. Men också varför det är så härligt att cykla. Sthlmbike finns på plats med lärare, cyklar och hjälm och ger inspirerande lektioner.

Cykelsmoothie

Cykla fram en smoothie på en specialdesignad cykel!

Loppis

Det går att hyra en loppisplats per 2×2 meter. Ta med eget bord, ingen försäljning av något som går att äta eller dricka är tillåtet. Lossning & lastning sker från Ekbackens parkering, loppisplatsen är på anvisad plats längs gången mellan Ekbacken och Torpet. Skicka ett mail till cykeldag@ffsturebyskolan.se för att boka din plats.

BMX show

En fantastisk uppvisning vid olika tidpunkter på dagen.

Café

Smörgåsar & hembakt fikabröd säljs såväl so. sockervadd & popcorn vid bollplanket på skolgården.

Fiskdamm

Den uppskattade fiskdammen är fylld till bristningsgränsen, med garanterat napp varje gång.

Lotterier

Lotterier med kanonfina priser.

Överskott & gåvor

Inlämnade gåvor (prylar, cyklar etc..) till cykelförsäljningen som blir över skänks vidare till dagverksamheten i Skarpnäck en organisation som förädlar detta.

Cykeldagen Situationsplan 2016

Generella frågor, skicka till cykeldag@ffsturebyskolan.se

1 svar på ”Cykeldagen

1. Pingback: Cykeldagen 2017 – Stureby Föräldraforum