Stadsbyggnadskontorets ställningstagande:
Cykelvägen är separerad från gångvägen genom en markering. För att få så stort utrymme som möjligt till gång- och cykelvägen framför husen har husen flyttats så långt bak som möjligt. Gång- och cykelvägen framför husen blir 3,5 meter bred, vilket anses vara en rejält tilltagen yta. På båda sidor om gång- och cykelvägen finns utrymme nog för samlokalisering med hus respektive körbana. En ny parkväg anläggs intill varutransportslingan för att undvika att barnen korsar denna.
Stockholms stad ser helst att föräldrar undviker att skjutsa sina barn till skolan med bil, eftersom det skapar en otrygg miljö för barnen. Eftersom föräldrar ändå väljer att köra sina barn med bil till skolan, ser staden i andra hand att avlämningsplatser anordnas en bit bort från skolan, så att miljön närmast skolan kan bli så trygg och bilfri som möjligt. Därför anser Stadsbyggnadskontoret inte att fler parkeringsfickor eller en ny avlämningszon inom detaljplaneområdet är bra alternativ för att lösa trafiksituationen kring Sturebyskolan.
Cykelvägen från Örbyleden används inte bara av skolbarn, utan även av andra gång- och cykeltrafikanter. Det motiverar placeringen utmed gatan. Farthinder samt skyltning vid parkeringsfickorna ligger inom Trafikkontorets ansvarsområde och ingår inte i arbetet med detaljplan. Parkeringsfickor på motsatt sida Bastuhagsvägen från Sturebyskolan anses inte skapa någon säker trafikmiljö för skolbarnen. Området närmast Örbyleden ligger utanför planområdet, liksom cykelvägen mellan Bastuhagsvägen och Sågverksgatan.