Rektorsbrev maj 2016

sturebyskolanHej alla vårdnadshavare! Hoppas ni haft en trevlig helg trots den utmanande väderleken! I går var jag med på cykeldagen som genomfördes på ett mycket trevligt sätt. Bortsett från att jag förlorade frågesporten i utslagsfrågan mot trafikborgarråd Daniel Helldén så hade jag och mina barn jätteroligt. Ett imponerande arrangemang av vårdnadshavare och föräldraforum. Tack för det!

Information om lokaler

Den här veckan inleds markarbetena bakom Idrottshallen inför byggnationen av vår nya paviljong. De kommer gå via den inhägnade fotbollsplanen för att inte behöva gå över skolgården med maskiner och material. Detta gör att möjligheterna att spela fotboll minskar under terminens sista veckor. Vi har arbetat mycket med förvaltningen för att få till en paviljong som möter våra krav. I dag bygger de i två våningar med tre separata entréer och skolgårdsanpassar miljön runt samt sätter upp stängsel. För oss på skolan är det såklart en stor framgång att vi får till en bra ersättning av vitan redan till augusti månad. Bra för oss!

Det rör sig på skolgården

Sedan förra nyhetsbrevet har vi haft massor av aktiviteter på skolgården. Baskettävling, fritidshemmens dag med mängder av aktiviteter, cykeldagen, plantering i lågstadiets nya skolträdgård mm. Det är roligt att gå på Sturebyskolan!

Arbetslivsvecka åk 8

Nästa vecka har vi arbetslivsvecka för åk 8. Detta är ett första steg i att tillgodose elevernas rätt till praktisk arbetslivsorientering. Veckan består av klassbesök på arbetsplatser, föreläsningar och gruppaktiviteter på temat arbetsliv. Vi har fd Sturebyelever som kommer och berättar om hur det är att gå på gymnasiet vilket känns extra roligt!

Avslutningsfest elever åk 9

I år ligger avslutningsfesten för elever i åk 9 den 7/6. Arrangemanget genomförs traditionsenligt under Jonas Wolbes och  arbetslagsledare Jenny Palmqvist ledning.

Betygstider

Många av er har ett eller flera barn som får betyg om några veckor. Resultatet är viktigt för eleverna och det samtalas mycket om detta i slutet av läsåret. Som vårdnadshavare utgör man ett viktigt stöd i den här processen. Det är inte alltid enkelt att hjälpa sitt barn att förstå hur betyg och bedömning fungerar. Här är en film från skolverket som jag tycker visar på ett tydligt sätt hur man kan se på betyg och bedömning: Skolverket om betyg och bedömning

Skadegörelse

Det är skönt att få rapportera att vi sett en nedgång i skadegörelse de senaste veckorna. Inga förstörda fönsterrutor och mindre klotter. Detta för att vi lagt stort fokus på det i skolan och för att många av er pratat om det hemma. Tack för det.

Stureby skolträdgård

Skolans rastpedagog Satu-Milla Långström har byggt upp en skolträdgård på skolgården. Invigning sker fredag den 21-maj. Här kommer elever få plantera och ta hand om växter under vår och höst. Vi har bett föräldrarådet om hjälp med att vattna under juli månad. Detta är ett spännande projekt som förhoppningsvis kan utvidgas kommande läsår.

Ny elever till F-klass på besök
Den här veckan får vi besök av elever och vårdnadshavare i nästa läsårs förskoleklass. Fantastiskt roligt för oss med nya Sturebyelever. Varmt välkomna!

Vi är mitt i våra bilfria veckor!

Som vi meddelat på webbsidan så rullar våra bilfria veckor som planerat. Info hittar du här: Bilfria veckor

Martin Widholm

Sturebyskolan
Bastuhagsvägen 20