Åland – Käringsund den 21-23 maj 2015 klass 9A

Samling på Cityterminalen torsdag den 21 maj kl 0700. En halvtimme senare gick bussen upp till Grisslehamn och därifrån gick båten till Eckerö på Åland.

När vi var framme gick vi någon kilometer till campingen där vi fick tillgång till våra fina stugor.

Efter uppackningen blev det grill med kött, vegetariskt och mashmallows. Sdan följde ett antal timmar med chillande, chipsätande och pingis/rugbyspelande för de som så önskade.

På fredagen gick vi upp vid 0830 och åt frukost och sedan var det dags för kajakpaddling för halva gänget och en frågesport för den andra halvan.

Paddlingen leddes av en rutinerad herre från Åland som bodde i ett av de allra västligaste husen i Finland.

Efter lunch var det ombytta roller, de som paddlade hade frågesport och de som hade frågesport paddlade. Paddlingen gick utan större missöden även om det var jobbigt på tillbakavägen för många. Man fick kämpa mot vinden och strömmarna.

På eftermiddagen hade Martin O ordnat en femkamp för hela klassen med olika typer av stafetter och lekar.

Efter det var det middag (pizzakväll) i matsalen och därefter hade Jordi ordnat så att hela klassen fick låna ett konferensrum på anläggningen där eleverna avslutade sitt skolarbete med ”telefonkompisar”. Under två timmar satt alla och berättade för varandra om de samtal de haft med sin telefonkompis.

Klockan 2400 släcktes ljuset (i åtminstone de flesta) stugorna.

På söndagen klev vi upp åt frukost och städade ur stugorna. Sedan gick vi tillbaka till färjan och åkte hem. Efter lunch på båten och bussresa från Grisslehamn var vi tillbaka på Cityterminalen sen eftermiddag.

Christina Simón
Kassör klass 9A