Chicken Race?

EnkelriktatJag blir bestört över lata bilförare som envisas att åka mot enkelriktat hela vägen från korsningen Bäckaskiftvägen/Bastuhagsvägen, under den här få veckorna fram till mitten av januari 2014 som dessa tillfälliga trafikregler gäller. Att visa bristande respekt för gällande trafikregler, dessutom med barn i baksätet är för mig skrämmande. Helgerna är nog värst med de föräldrar av slentrian skjutsar sina barn till Sturebyskolans Gympasal genom att snabbt som attan fara ner mot enkelriktat och slänga sig in vid varuslingan till matsalen och hoppas på det bästa. Att de chansar och hoppas att inte frontalkrocka är hårresande  i sig.

Men jag blir rädd när jag ser mellanstadieelever som följer samma exempel som dessa ansvarslösa motorförare genom att fara ner med cykel mot enkelriktat och mötande trafik, istället för att följa skyltningen Bastuhagsvägen med entré mot huvudingången, alternativ ta cykeln via den fålla som är uppsatt just för cyklande och gående, som är till för att skydda dem från mötande trafik.

Snälla söta föräldrar med barn i låg & mellanstadiet, föregå med gott exempel. Ska du nödvändigtvis skjutsa ditt barn till gympasalen, åk in via Örbyleden som gällande lokala trafikregler skyltar om, eller släpp av ditt barn vi Aulan eller Ekbacken. Det skulle inte vara trevligt att läsa om någon elev som sitter inplanterad i någons kylare, för att eleven gör som andra vuxna gör, chansar och hoppas på det bästa att det går bra.

Dela gärna detta på med en statusuppdatering i lämpligt socialt media, tack