Information från Matvraket

”Vi har sen några veckor tillbaka börjat servera enbart lättmjölk och lättmargarin.

I dag får nästan alla barn i Sverige i sig mindre fleromättat fett men mer mättat fett än rekommenderat. Risken att få höga blodfetter, som senare i livet kan leda till hjärtsjukdom, minskar om man byter ut en del av det mättade fettet mot fleromättat omega-3- och omega-6-fett. Ett enkelt sätt att göra det är att ersätta fet mjölk och smör med lättmjölk och nyckelhålsmärkt margarin. Därför rekommenderar vi det i våra råd om bra mat i skolan.

Alla rekommenderas att äta mindre mättat fett. Därför är det bra att välja lättmjölk, lättfil och lättyoghurt. Lättprodukter innehåller mindre fett men lika mycket av andra näringsämnen som fetare produkter. Berikad lättmjölk innehåller dessutom mer D-vitamin än standardmjölk.

Rådet att dricka lättmjölk gäller alla barn oavsett ålder och kroppsvikt och syftar inte i första hand till att minska intaget av kalorier, utan av mättat fett.

Det är en rekommendation från Livsmedelsverket som vi ska följa.”

2 svar på ”Information från Matvraket

1. benny Inläggsförfattare

Nu blev jag förvirrad.

”Det verkar inte finnas ett direkt samband mellan intaget av mättat fett och hjärt- och kärlsjukdom.”

Från nämnda myndighets hemsida.

Sedan finns det faktiskt inga studier som visar huruvida hjärtkärlrisk påverkas av de födoämnen som används för att ersätta det mättade fettet, så man kan faktisk inte säga med säkerhet att Matvrakets påstående faktiskt håller.

Jag menar att detta är svepskäl för att minska kostnaderna för maten, eftersom dessa är helt enkelt lite billigare… Jag skulle påstå att mängden socker som ersätter fett är långt värre problem än detta. Jag skulle ju hellre se att skolan inte serverar produkter till att börja med som innehåller mer än 5% tillsatt socker.

Det är ju allmänt känt idag att fett ger längre mättnadskänsla, ger mer energi och minskar sug efter snabba kolhydrater (typ socker) detta leder till ett jämnare humör, att ge barn kolhydratrik kost (ris, pasta, lättprodukter) som gör att blodsockret åker berg och dalbana med resultatet att de antingen är speedade eller sover.

/benny

2. Silvia

Benny har rätt. Jag blev också förvånad över att Sturebyskolan väljer att okritiskt tolka Livsmedelsverket och gå emot modern kostforskning som unisont pekar mot att tillsatserna som ersätter fett i maten och deras påverkan på kroppen är långt skadligare än detta ”naturliga” fett som finns i tex mejeriprodukter. Många studier visar att samhällets fettnoja har skapat fler överviktiga, eftersom det är sockret, lättprodukter och kemiska tillsatser som får kroppen i obalans.
    Mättat fett i 1,5% mjölk skadligt? Det är slutsatser hörde hemma i förra århundradet.
    Följden blir tyvärr också att barn som är vana att dricka mellanmjölk, bl.a mina barn, inte dricker mjölk längre i skolan alls. Är det hälsosammare? Låt åtminstone alternativet mellanmjölk finnas kvar!
    Finns det någonstans dit man kan vända sig för att få till stånd alternativ för barnen?
    Silvia

Kommentarer är stängda.