Giftfria kläder för barn

Nyligen läste vi om att vanliga plastsandaler kan innehålla höga halter av giftiga ämnen som kan orsaka cancer och störa vår reproduktionsförmåga.

Sedan några år tillbaka finns också misstankar om att miljögifterna i våra barns omgivning bidrar till utvecklingen av ADHD, autism och andra sjukdomar.

Vad kan du då göra för att minska miljögifterna kring ditt barn, och samtidigt på utsläppen i miljön?

Giftiga ämnen finns i stort sett överallt, även i de kläder som våra barn bär direkt mot sina kroppar.

Naturskyddsföreningen hittade miljögifter vid ett test av 20 vanliga t-shirts med tryck. Sådana tröjor släpper ifrån sig cancerframkallande och hormonstörande ämnen som samlas i dammet där hemma.

Göteborgs miljöförvaltning konstaterade nyligen att giftiga ftalater förekom i flera olika barntröjor. Ftalater är mjukgörare i plaster som numera hittas i såväl barnens urin som mammornas bröstmjölk. I en analyserad tröja var halten mer än tio gånger högre än vad som är tillåtet i leksaker.

Även allväderskläder för barn innehåller ofta s k flourerande kemikalier som kan skada kroppens hormonsystem.

Tips:
– Köp miljömärkta barnkläder. Bra Miljöval, Svanen, EU-blomman, Eco Sustainable Textile och GOTS är några pålitliga märkningar att hålla utkik efter.

– Fråga efter ftalatfria tryck på tröjorna i affären. Jo, de ska kunna svara på sådana frågor. Efterfrågan skapar medvetenhet. Välj annars textilier utan tryck.

– Fråga efter allvädersjackor utan fluorerade miljögifter. Eller välj vanliga jackor mot väder och vind. Tätvävd bomull är vindtätt. Ylle är naturligt vattenavstötande.

– Välj traditionella regnkläder som inte behöver impregneras med fluorkarboner för att hålla barnen torra. Välj inte regnkläder i PVC, som är dåligt för miljön. Polyuretan (förkortas PU eller PUR) är ett bättre alternativ än PVC i galonkläder och liknande. Barn svettas inte lika mycket som vuxna och har därför inte lika stort behov av kläder som kan ”andas”.

– Köp begagnat, låt grannbarnen ärva av varandra eller använd kläder och skor så länge det går. Det sparar också på den totala miljöbelastningen.

– Köp ekologiskt på nätet:Kläder och inredning från olika ”gröna” tillverkare finns på www.gemenskapgron.se

Leksaker – giftfria och annorlunda, köp & sälj även begagnat www.ekoleko.se

Källa: ”Grön guide” på Naturskyddsföreningens hemsida.

Miljöpåverkan betyder inte bara gifter i kläderna, utan också i textilindustrin. Hur är det då med våra vanligaste modemärken?

Av 13 svenska kända klädföretag som Naturskyddsföreningen försökt intervjua om produktionens miljöpåverkan vägrade sex att svara på frågor.

De här företagen vägrade svara: Bondelid, Gina Tricot, MQ, Svea, J Lindeberg och Vero Moda.

De här företagen ställde upp på intervju: Cheap Monday/Weekday, Wesc, Polarn o Pyret, Brothers/Sisters, Peak Performance, Dressmann och Odd Molly.
Giftfria kläder för barn – Trygg-Hansa.