Snuskig toa kan ge blåsproblem

Nedsölat golv, snuskig toalettring och ett halvtrasiglås. Många svenska skolbarn håller sig hellre än går på toa i skolan. Och vart femte barn har problem med sin urinblåsa eller tarmfunktion.

De allra flesta barn behöver gå på toaletten minst en gång under skoldagen. Den som har problem med blåsan bör kissa ungefär var tredje timma, i lugn och ro, med hjälp av en avslappnad sitteknik. Men många barn låter bli – en skolstudie från Göteborg visar att 16 procent aldrig kissade och att 63 procent aldrig bajsade på toaletten i skolan.

Sjuksköterskan Barbro Lundblad, som gjort studien, påpekar att toalettbesöken ofta kompliceras av lärarnas regler: Det kan upplevas ”skämmigt” att räcka upp handen och be om att få gå på toa inför alla klasskompisarna.

Snuskig toa kan ge blåsproblem – Trygg-Hansa.