Hälften av rektorerna vill förstatliga skolan enligt UR

ur-logo-75Många rektorer upplever att kommunen går in och styr i deras arbete, och en majoritet av dem tycker att staten borde ta tillbaka ansvaret över skolan. Det visar en ny undersökning som Utbildningsradion gjort.

Kommunaliseringen av skolan genomfördes år 1991 efter att ha klubbats igenom i riksdagen två år tidigare. Beslutet gick igenom efter att Socialdemokraterna fått stöd från Vänsterpartiet (då Vpk). Tidigare socialdemokratiske statsministern och dåvarande skolministern Göran Persson var en av dem som var mest pådrivande i frågan.

Lärarnas riksförbund har ända sen innan genomförandet varit emot kommunaliseringen och driver än idag en aktiv kampanj för att skolan ska återgå i statlig regi.

I 2010 års valmanifest presenterade Folkpartiet ett förslag på att återförstatliga skolan. En ståndpunkt som bland riksdagspartierna endast delas av Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna.

Läs mer här