Barnen bossar i hemmet

Barnuppfostran har förändrats radikalt under senare tid. I hemmen styr barnen allt mer: De kan välja, välja bort, förhandla om eller till och med vägra hjälpa till med småbarnspassning eller hushållsgöromål. Men ska barnen leka utomhus vill föräldrarna ha stenkoll på dem. Utomhusmiljön anses mindre trygg än förr, med ökad biltrafik och okända människor.Det visar studier som nyligen presenterades av Markella Rutherford, Wellesley College i USA. Rutherford har bland annat kunnat konstatera att föräldrars auktoritet minskat under senare år. Barnen har blivit mer ”bossiga”, men egentligen inte mer oberoende eftersom de inte är så vana att möta nya personer eller hantera nya situationer på egen hand.Den förändrade barnuppfostran ställer till problem över generationsgränserna: Många av dagens mor- och farföräldrar upplever ofta barnbarnens stora utrymme för att uttrycka sina åsikter som ren olydighet.

Barnen bossar i hemmet – Trygg-Hansa.