Information från skolhälsovården kring skabb som förekommer på skolan.

sturebyskolanHar ni fler funderingar och frågor, kontakta skolsköterska.

Skabb orsakar klåda

Skabb är ett litet spindelliknande djur, ett kvalster, som tar sig in i huden och gräver gångar i hudens yttersta skikt, hornlagret, där de lägger sina ägg. Gångarna är ljusa, trådsmala, centimeterlånga strukturer som syns lättast på händerna och fötterna. Ibland finns de också runt naveln, vid bröstvårtorna, på armbågarna och på könsorganen.

VAD ÄR SKABB?

Om man har skabb är det vanligt att man får klåda, särskilt på natten. Klådan börjar två till tio veckor efter att man blivit smittad. Den som har haft skabb tidigare får vid ny smitta klåda redan efter två till tre dygn. Klådan kan sitta var som helst på kroppen, utom på huvudet. Ibland kan det klia så mycket att man river upp sår som blöder. Man kan även få små rödaktiga knottror, blåsor eller eksemliknande förändringar.

Smittar genom nära kroppskontakt

Man kan bli smittad om man har nära kroppskontakt med någon som har skabb. Skabb kan även överföras om personer har mer långvarig hudkontakt genom att hålla handen, kramas eller sova i samma säng. Skabbdjuren kan även smitta via kläder, sängkläder, handdukar och solarier. Smittrisken är liten vid vanlig tillfällig kroppskontakt på arbetet, förskola eller skola.

Även om det dröjer flera veckor från att man har smittats tills det börjar klia kan man ändå smitta andra. Det finns skabb av flera olika arter. Skabb från djur, till exempel katt och andra husdjur, kan inte föröka sig på människans hud men kan orsaka bett som kliar.

Receptfritt läkemedel

Det är viktigt att en läkare har ställt diagnosen skabb innan behandling inleds, eftersom klådan kan ha andra orsaker som kräver annan behandling.

Alla som bor tillsammans med, eller har haft nära kontakt med, någon som har fått diagnosen skabb ska behandlas samtidigt vare sig man har symtom eller inte. Annars finns risken att någon som är smittad men ännu inte fått klåda fortsätter att sprida smitta.

I samband med behandlingen ska man även tvätta kläder, sängkläder och handdukar. Sådant som använts och inte kan tvättas, till exempel skor och handskar, ska vädras ett par dygn.

Om man har svår skabb kan man behöva göra om behandlingen efter en vecka.

Kan barnet gå till förskola eller skola?

Barnet ska vara hemma under det dygn som behandlingen pågår.

I förskolan brukar information om att ett barn har skabb gå ut till alla i gruppen. Övriga barn och vuxna i en barnomsorgsgrupp ska undersökas före en eventuell behandling.

Sjukvårdsrådgivning på telefonnummer 1177.
/ SKOLHÄLSAN // STUREBYSKOLAN.