Sturebyskolan gör skillnad!

Föräldraforum SturebyskolanStureby Föräldraforum har tagit ett initiativ tillsammans med skolan för att stödja integrationen av våra nyanlända. För närvarande är det 18 st killar från Afghanistan, som går i åk 7-9 på skolan. De har kommit ensamma till Sverige och bor på olika boenden i söderort. Vi i Föräldraforum vill nu påskynda processen så att de kommer in  i svenska samhället och får egna kontakter.

Föräldraforum vill inleda ett mentorprogram på skolan där våra nyanlända matchas med familjer som anmäler intresse att delta. Syftet är att lära känna varandra umgås och bli vänner. Allt bygger på frivillighet och mellanmänskligt utbyte.

Vi hoppas och tror att det blir en spännande upplevelse för alla medverkande!

Vill ni vara med och göra skillnad?

1. Anmäl intresse till Föräldraforum: nyanlanda@ffsturebyskolan.se
  2. Vi återkommer till er med mer info
  3. Vi matchar ihop en familj med en elev
  4. Vi träffas sedan på skolan för en Kick-off och lagar lite mat ihop och umgås.
  5. Tillsammans bestämmer ni hur kommande träffar ska se ut mellan familj och elev (förslagsvis 1 – 2 ggr per månad)
  6. Vi träffas alla på skolan med jämna mellanrum, minst en träff före sommaren

Genom er kan eleverna utveckla sin svenska och få inblick i svenska samhället.

Återkom till oss med ert intresse före 9 maj!

1 svar på ”Sturebyskolan gör skillnad!

Kommentarer är stängda.