Nu det dags för dem som går i årskurs 3–9 att söka till sommarens kollo.

sterikAnsökan kan du göra mellan den 11 februari och 2 april 2013. Snart är det dags att börja planera för sommaren!

Kollo har funnits i över  hundra år i Sverige. Förr handlade det framförallt om barn från storstaden som behövde komma ut på landsbygden och få uppleva den friska luften, naturen och träffa nya vänner. Verksamheten gick då under begreppet barnkolonier

Trots att det gått över hundra år sedan koloniverksamheten började är syftet i stort sett det samma. Att ge barn en naturupplevelse och möjlighet att knyta nya vänskapsband. Koloniverksamheten har utvecklats mycket under de hundra åren. Vanligt är att det idag finns speciella kollon för speciella intressen. Stockholm Stad erbjuder allt från kockkollon till äventyrskollon men också kollon i mer traditionell form.

Stockholms stad erbjuder varje år barn i speciella åldrar att få ta del av vad de upphandlade kollona kan bjuda på. Kollo är ett helt vanligt läger där man hittar på roliga aktiviteter. Mycket händer utomhus.

Kolloledare finns att tillgå dygnet runt. På kollot finns det gott om vuxna. Varje kollo ställer stora krav på sina ledares erfarenheter och lämplighet samt kollots säkerhet, för att du och dina nära ska känna trygghet. Under informationen om varje kollo finns det mer specifik information om vad du kan göra på de olika kollona. – En blandning av trygghet och äventyr.

För att få söka kollo ska du bo och vara folkbokförd i Stockholm stad och gå i skolår 3-9.

Årets kollokatalog delas ut fr.o.m. vecka 7 2013.

Gör din webbansökan här