I kväll börjar dokumentärserien ”Rektorerna”

ur-logo-75Rektorerna Lina Axelsson och Helena Hansson ska vända sina nya skolors nedåtgående spiraler. Niorna i Ronnaskolan i Södertälje visar stadigt sjunkande resultat och i Älvåkraskolan i Älvsbyn vill pojkarna inte plugga. Nu krävs det nya arbetssätt – och en personal som vill anamma dem. Två nya rektorer skall vända två skolor i kris. Lina Axelsson är ny rektor på Ronnaskolan i Södertälje med ansvar för 800 elever. Helena Hansson är ny rektor på Älvåkraskolan i Älvsbyn med 300 elever.

• Lina Axelsson är ny rektor på Ronnaskolan i Södertälje där endast 42% av eleverna i årskurs nio uppnår målen i kärnämnena.
  • Helena Hansson är ny rektor på Älvåkraskolan i Älvsbyn – en skola som brottas med låga meritvärden.

Kan de nya rektorerna lyckas vända skolornas nedåtgående spiraler? I samband med sändning kan du diskutera programmet på www.ur.se/rektorerna, med möjlighet att ställa frågor till gästerna i det direktsända Rektorerna direkt. Livebloggen är igång onsdagar klockan 19.45-21.15. Missa inte!

Onsdagar SVT2, 20.00-20.30 (8 delar)

1 svar på ”I kväll börjar dokumentärserien ”Rektorerna”

Kommentarer är stängda.