Hjärnforskare: För stort fokus på betyg i skolan

svtplay”Den heta frågan är ju att resultaten sjunker” Betyg redan i tredje klass. Det krävde Moderaterna i ett utspel i dag. Men hjärnforskaren Martin Ingvar tycker att just betygen får alldeles för stor plats i den svenska skoldebatten.

Ingvar är hjärnforskare vid Karolinska institutet i Stockholm och har forskat om just inlärning. Han vänder sig emot att det alltid är betygen som hamnar i fokus när skolan diskuteras.

–Av olika skäl har det blivit en väldigt het fråga i Sverige. Men den heta frågan är ju att resultaten i skolan sjunker år efter år, att vi i dag har nästan 25 procent av pojkarna som går ut nian utan läsa så att de förstår vad de läser, säger han i en studiointervju i Aktuellt i kväll med anledning av Moderaternas debattartikel på DN Debatt tidigare i dag, där de bland annat skriver att den svenska skolan borde införa betyg redan i tredje klass.

Läs mer på: