3 svar på ”Nya rutiner om övergång från ÅK 3 till ÅK 4

1. benny Inläggsförfattare

Vad jag förstår så är det så man har gjort historiskt i Sturebyskolan, man har omfördelat klasserna till varje nytt stadie alltså mellanstadiet (till åk 4) och högstadiet (till åk 7) vilka är naturliga tillfällen att bryta mönster och fördela om klasserna på bästa sätt.

Självklart så är ju andra meningen i första stycket klantigt formulerat och skapar fler frågetecken än svar. Och varför barnen informeras före föräldrar om att de kommer hamna i en ny klass med nya klasskamrater är ju sannerligen dålig tajming.

2. benny Inläggsförfattare

Värt att notera är att enligt nya skollagen så hänvisas det till föräldraforum där viktiga frågor som kan ha betydelse för eleven diskuteras.

Tidslinje
    30/1, Rektor meddelar att klasserna kommer delas upp på FF möte under kvällen
    31/1, Lärare meddelar barnen på förmiddagen
    31/1, Vårdnadshavarna får mail om detta under eftermiddagen
    2/2, Under föräldramöte med klassen, så står beslutet fast.

Detta beslut känns som om ledningen helt enkelt kör över vårdnadshavarna, utan diskussion. Alla synpunkter om formuleringar eller tajming tas som personliga kränkningar.

Varför har skolans ledning så bråttom att köra igenom detta beslut, så tid från information till genomförande är mindre än 19 timmar.

Det är dags att skolan med dess ledning tar och anställer någon med erfarenhet att kommunicera med sina kunder, för här är det någon som gör en rejäl ”jutholtare”.

3. Peter Salander

Efter att ha blivit uppläxad av rektorn vid det möte som hölls, kan JAG bara konstatera att jag fortfarande inte fullt ut kan redogöra för sonen varför klasserna splittras, men något som står extremt klart är att föräldrarnas betydelse i förändringsprocesser betraktas mer som problem än som en tillgång. Det bådar inte gott för framtida diskussioner. Olyckligt

Kommentarer är stängda.